لطفا با لبخند وارد شوید :)

تشام : یعنی تلاش ، شادی ، امید ، موفقیت

لطفا با لبخند وارد شوید :)

تشام : یعنی تلاش ، شادی ، امید ، موفقیت

شادی و نشاط چیست؟
چگونه یک محیط شاد و با نشاط را به وجود آوریم؟
نقش ما در به وجود آوردن این محیط چیست؟
و...

بایگانی

۵ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

تغذیه مناسب برای کودکان

 تغذیه کودکان و دانش آموزان:

امروزه یکی از دغدغه های اساسی والدین، تغذیه مناسب کودکان آن ها است. این نگرانی با شروع شدن فصل مدرسه و نزدیک شدن به ماه مهر دو چندان می شود، به خصوص اینکه با تغییر گرایش کودکان به غذاهای فست فودی نیمی از نیازهای اساسی و تغذیه ای کودکان برآورده نمی شود و این موضوع تاثیر سوئی بر روند یادگیری آن ها خواهد داشت. یکی از سوال های همیشگی والدین از متخصصان تغذیه این است که چگونه تغذیه بچه مدرسه‌ای خود را غنی کنند تا بچه بتواند بازده مناسبی را در مدرسه داشته باشد. یکی از ویژگی های اساسی بچه مدرسه ای های امروزی این است به راحتی زیر بار حرف والدین خود نمی روند. چگونه باید آن ها را از غذاهایی که ارزش غذایی بالایی ندارند دور کنیم و در عوض از تغذیه‌ای مفید در رژیم غذایی آن‌ها استفاده کنیم؟

 

به دلیل اهمیت ویژه تغذیه مناسب کودکان به سراغ دکتر فائزه شهبازی، دکتر داروساز و تغذیه کودکان رفته ایم تا در مصاحبه ای مختصر، به هر آنچه که درباره تغذیه مناسب کودکانتان لازم است بدانید پاسخ دهیم. شما نیز می توانید سوالات خود را از دکتر در بخش نظرات بیان کنید تا در سریعترین زمان ممکن به آن ها پاسخ دهیم.

–  اهمیت تغذیه مناسب کودکان :

 

تغذیه مناسب برای کودک در مدرسه

 

سلام به همه ی مخاطبان خوب وبلاگ اکالا، امیدوارم اطلاع خوبی در رابطه با تغذیه مناسب کودکان در اختیار شما قرار بدهم.
رشد و نمو نوزاد و کودک یا نوجوانان در تمامی جوامع از اهمیت بسیار چشمگیری برخوردار بوده و هست و امروز می‌خواهیم بیشتر به اهمیت رشد در سنین مختلف و عوامل تاثیرگذار در این زمینه بپردازیم.
رشد نوزاد از بدو تولد بسیار سریع بوده به طوری که وزن کودک در سال اول به سه برابر می‌رسد و به مرور از سرعت این رشد کاسته شده و به یک مرحله ی یکنواخت می‌رسد که هرگونه اختلال و شرایط غیر طبیعی در نمودار رشد نگران کننده بوده و باید حتماً پیگیری شود. رشد، تغییری کمی بوده و شامل پارامترهایی مانند افزایش وزن، لاغر بودن، افزایش قد و اندازه ی بدن است. رشد و تکامل، تغییری کیفی بوده و شامل افزایش مهارت، توانایی، هوش و صحبت کردن است. ژنتیک، جثه و قد والدین و شرایط روحی و محیطی مادر در حین بارداری و همچنین آب و هوا در خصوصیات کودک تاثیر گذارند. ابعاد مختلف رشد شامل رشد جسمانی، حرکتی، ذهنی، تکلم، عاطفی و اجتماعی است. که اگر هرکدام از نیازهای غذایی کودک درهرکدام از مراحل رشد، از نوزادی گرفته تا سن بلوغ براورده نشوند، می تواند به هر کدام از این ابعاد مختلف رشد آسیب برساند.

– یک برنامه ی صحیح تغذیه‌ای می‌بایست توسط چه مواد غذایی پوشش داده شود؟

 

 

تغذیه کودکان در مدرسه- خوردن میوه و سبزیجات
مواد غذایی که حاوی:

 

  • ویتامین
  •  مواد معدنی
  • شیر و سایر لبنیات
  • میوه و سبزیجات تازه
  •  مواد پروتئینی شامل مرغ، ماهی، گوشت و تخم مرغ
  •  نان و غلات

هر کودک و نوجوان برای رشد جسمی خود و از همه مهمتر ایجاد سلول جدید در بدن و همچنین داشتن استخوان های قوی و درشت نیاز به کلسیم، پروتئین و روی دارد که میبایست در برنامه غذایی اش گنجانده شود. اهمیت تغذیه مناسب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و هر گونه فقدان در این زمینه مشکلات جبران ناپذیری را به وجود می آورد.
به این خاطر که یک سری از سیستم ها در کودکان همچنان در حال تکامل میباشند لذا به بررسی مواد و املاح مورد نیاز کودکان و نوجوانان میپردازیم :

• ویتامین ث

ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد بدخیمی های خونی و ترمیم و بهبودی از زخم ها و جلوگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی مثل سرماخوردگی و عفونت های گوارشی مثل گاستروانتریت نقش فوق العاده ای را ایفا میکند. مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجات مانند کلم بروکلیسرشار از ویتامین ث می باشند.

• ویتامین آ

ویتامین آ در سلامت پوست، قدرت بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن کارساز است. بهترین منابع ویتامین آ شامل شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زرد و نارنجی مانند :هویج، کدو و سیب زمینی هستند.
• ویتامین های گروه ب از جمله ب1، ب2،ب12،ب6 ،اسید فولیک، بیوتین و نیاسین
در تشکیل گلبول های قرمز و خونسازی و تولید انرژی بسیار مفید و حیاتی هستند. بهترین منابع آن گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی، شیر، آجیل، پنیر و سویا هستند.

• ویتامین د

به عنوان عامل تعیین کننده در رشد استخوان ها و دندان ها است. نکته ی قابل توجهی که در رابطه با این ویتامین وجود دارد این است که این ویتامین از همان روزهای ابتدای تولد برای کودکان توسط پزشک تجویز میشود چرا که شیر مادر نیاز کودک را پاسخگو نیست و همچنین در کودکانی که رشد سریع دارند حتما باید بعنوان مکمل مصرف شود چرا که میزان ویتامین دی موجود در مواد غذایی پاسخگوی نیاز آنها نبوده و مکمل از ابتلای کودک به بیماری های استخوانی مامند راشیتیسم جلوگیری می کند. منابعی مانند شیر، پنیر و ماست و زرده ی تخم مرغ و روغن ماهی غنی از ویتامین د هستند.

• ویتامین ایشیر

اثرات ضد سرطانی داشته و در خونسازی و سلامت ریه ی کودکان نقش مفید دارد.

• املاحی مانند روی و آهن

در رشد و تکامل نقش حیاتی داشته و در صورت کمبود، کودک به عقب ماندگی های ذهنی و جسمی دچار شده و کم‌خونی های عارضه‌دار را به دنبال دارد. پرخاشگری، اضطراب، خواب زیاد یا کم به طور غیر عادی، بی حال و ضعف از علائم کم خونی هستند که ۵۰ درصد کم خونی ها ناشی از کمبود آهن است. منابع خوب برای آهن، گوشت قرمز، بوقلمون، اسفناج و حبوبات و آلو بخارا هستند. روی مهم ترین ماده معدنی در بدن میباشد که در رشد استخوان ها، افزایش اشتها و ترمیم زخم ها و کمک به تقویت حس چشایی و بویایی و تنظیم خواب و رشد عمومی بدن بسیار مفید است.

– آیا کودکان نیازمند مکمل‌های تغذیه‌ای هستند؟

 

تغذیه کودکان در مدرسه، استفاده از مولتی ویتامین

 

سوال خیلی از مادران نگران است، که در پاسخ باید ذکر کنم که تنها کودکانی که شامل ویژگی های زیر هستند به مکمل های تغذیه ای نیاز دارند:

  • کودکان ایرادگیر
  •  کودکانی که غذای سالم و تازه در دسترس ندارند.
  • کودکانی که از بیماری‌های مزمن مانند آسم و بیماریهای گوارش رنج میبرند که حتماً باید طبق آزمایشات لازم و مشورت پزشک از مکمل استفاده کنند.
  • کودکانی که ورزش های سخت انجام می‌دهند طوری که سوخت و ساز بدن چند برابر می‌شود .
  • کودکانی که گیاهخوار هستند و حتماً می‌بایست آهن و کلسیم در رژیم غذایی آنها بصورت مکمل گنجانده شود.
  • کودکانی که از نوشیدنی های گازدار و کربناتی استفاده میکنند که باعث دفع ویتامین‌ها و مواد معدنی از بدن می‌شود.

بنابراین مهم ترین عامل در رشد و نمو کودک و نوجوان، نوع تغذیه و موادغذایی است که می‌بایست موارد بالا را تا حدامکان کنار بگذاریم تا کودکمان نیازی به مکمل های تغذیه نداشته باشد و سلامتش با صرف هزینه ی کمتری تضمین شده باشد.

با شروع فصل درس و مدرسه، باید توجه بیشتری به تغذیه بچه مدرسه‌ای ها داشته باشیم و چه بهتر که انتخاب خوراکی ها و مواد غذایی آن ها را در خود خانواده در نظر بگیریم و علاوه بر سه وعده ی غذایی برای آن ها، دو میان وعده از خوراکی ها و مواد طبیعی مغذی انتخاب کنیم تا مواد لازم و مفید با ارزش غذایی بالا، برای تمرکز و درس خواندن دانش آموزان فراهم شود.
در طی ۹ ماه دوران تحصیل، دانش آموزان، انرژی بیشتری را چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ فکری صرف فعالیت های روزمره می کنند. لذا باید این انرژی توسط میان وعده ها و صبحانه‌ی سالم تامین شود. در بین وعده های غذایی معمولا به صبحانه کمتر توجه می شود، در این قسمت سعی می کنم در رابطه با فواید صبحانه و مضرات کم توجهی به وعده‌ی بسیار مهم صبحانه اشاره کنم.

– آیا نخوردن صبحانه بر بازده و عملکرد دانش آموزان تاثیری دارد؟

 

تغذیه مناسب بریا کودک- صبحانه

 

در جوامع امروزی به دلیل اشتغال والدین به طورهمزمان، وعده‌ی صبحانه از بین وعده ها حذف شده و به فراموشی سپرده شده است. مغز پس از بیدار شدن ازخواب، برای مدت کوتاهی می تواند سطح گلوکز خون را، در حدی که به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود، نگه دارد اما اگراین مدت ناشتا بودن افزایش یابد فعالیت مغزی دشوارتر شده و درنتیجه تمرکز و حواس مختل می شود.
عدم مصرف مداوم صبحانه در طولانی مدت و حذف آن باعث می شود که بدن با فقدان ریز مغذی ها و کالری دریافتی مورد نیاز و کمبود ویتامین ها و املاح مواجه شود که در نهایت باعث کم خونی، دیابتدر سنین بزرگسالی، کمبود کلسیم، مشکلات گوارشی و مشکل دررشد کودک می‌شود و همچنین این کودکان به دلیل مصرف تنقلات ناسالم مانند چیپس و پفک، جهت سیر کردن خود در طول روز، بیشتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیرند.
کودکانی که تازه مدرسه را آغاز کرده اند، مانند پیش دبستانی ها و بچه مدرسه‌ای ها، به دلیل اینکه عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند، به راحتی صبحانه نمی‌خورند و این مشکل ساز است. کودک در طول روز، احساس بی حالی و بی حوصلگی کرده که خود باعث عدم تمرکز شده و درصد یادگیری را کاهش می‌دهد. نخوردن صبحانه باعث می شود حافظه‌ی کوتاه مدت کودک آسیب دیده و ضعف در تمرکز تشدید شود. بنابراین صبحانه وعده ای است که به هیچ وجه و درهیچ شرایطی نباید حذف شود.

– یک صبحانه‌ی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

تغذیه برای کودکان- غذای مقوی برای کودک

 

یک صبحانه خوب باید حاوی قندهای ساده ای که امکان جذب سریع را دارند مانند آبمیوه ها، عسل و مربا باشد وهمچنین دارای مواد قندی دیر جذب مانند کیک صبحانه و نان باشد.
از نظر ارزش غذایی، پنیر نسبت به خامه و کره از ارزش بیشتری برخوردار بوده و بچه‌هایی که نسبت به شیر حساس هستند، بهتر است پنیر را در دستور غذایی خود برای تغذیه قرار دهند.
در زیر به مواد غذایی که کارایی مغز را در دوران مدرسه افزایش می‌دهند اشاره شده است:

  •  عسل
  • تخم مرغ
  • شیر
  •  پنیر تازه
  •  گردو
  • مربای بالنگ
  •  میوه های تازه
  • نخودچی و کشکش و مویز
  • برنجک
  •  گندم
  •  عدس برشته
  • توت خشک
  • انواع برگه
  • فرنی
  • شیر برنج
  •  حلیم
  •  عدسی
  • آش
  •  گوجه فرنگی
  •  کره
  • خرما
    در کنار میان وعده های ذکر شده، انتخاب نوشیدنی مناسب، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین و سالم ترین نوشیدنی، یک بطری شیشه ای آب  است. به دلیل اینکه بچه مدرسه ای ها در سال های اول مدرسه، توانایی خوردن آب از آب خوری را ندارند و این کار برایشان مشکل است و همچنین احتمال بروز بیماری‌ها در استفاده از آب‌خوری افزایش می‌یابد، بهتر است کودکان بطری آب را با خود به مدرسه ببرند. ضمن اینکه حتما به این نکته توجه کنید که در استفاده از بطری های آب، اکیدا ازبطری های پلاستیکی، مانند بطری‌های آب معدنی استفاده نکنید، چرا که این ظروف، یک بار مصرف بوده و کودک شما را در معرض بیماری های خطرناکی مانند سرطان قرار می‌دهند.
    در مراحل بعدی والدین می توانند از دمنوش هایی مانند گزینه های زیر استفاده کنند:
    • اسطوخدوس
    • بهار نارنج
    • سنبل الطیب
    • بادرنجبویه
    و همچنین به جای آب می‌توانند از شیر با مخلوط پسته کمک بگیرند.

– از نظر شما صبحانه نخوردن بچه ها، چه دلایلی می تواند داشته باشد و راهکارهای رفع این مشکل چه می تواند باشد؟

 

تغذیه مقوی و مناسب برای کودک

 

مهم ترین دلیل نخوردن صبحانه در تغذیه بچه مدرسه‌ای ها، عدم تنوع در صبحانه و تکراری بودن آن است. اعضای خانواده می‌بایست صبحانه را به عنوان یک وعده ی غذایی مهم در برنامه ی زندگی و تغذیه کودکان بگنجانند و مشوق کودک خود برای صبحانه باشند و از نکاتی مانند سحرخیزی و تنظیم خواب شبانه کودک، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه ی متنوع در محیط خانواده کمک بگیرند. همچنین در این میان از نقش مدارس در تشویق کودکان به خوردن صبحانه و برگزاری صبحانه های دسته جمعی در کنار دیگر بچه‌ها نمی‌توان به سادگی عبور کرد.

چند ایده ی جالب برای صبحانه و تغذیه بچه مدرسه‌ای ها

در این قسمت قصد دارم چند ایده‌ی جالب و خوشمزه برای تغذیه بچه مدرسه‌ای ها معرفی کنم که بدون صبحانه به مدرسه نروند!

یک لیوان پودر مقوی!

یک قاشق پودر وانیل یا پودر توت فرنگی را با یک لیوان شیر یا شیر سویا مخلوط کنید و حسابی به هم بزنید! صبحانه مقوی کودک شما آماده است!

پیتزای صبحانه

یک تکه نان ترد را همراه با چند قاشق پنیر کم چرب آماده کنید، سپس روی آن چند تکه گوجه فرنگی به همراه خیار و نمک قرار دهید. اگر چند قطره روغن زیتون نیز روی آن بریزید، خالی از لطف نیست.

ساندویچ تخم مرغ و کالباس

 

ساندویچ تخم مرغ و کالباس- تغذیه مناسب برای کودک

 

تخم مرغ را آبپز کنید و آن را بین نان سبوس نازکی قرار دهید، سپس یک تکه ژامبون به همراه پنیر به آن اضافه نمایید. همین! ساندویچ خوشمزه شما، که تمام نیازهای پروتئینی تغذیه بچه مدرسه ای شما براورده می‌کند، آمادست.

– از فواید و ویژگی های میان وعده مناسب برای کودکان و بچه مدرسه‌ای ها توضیح دهید.

به نظر شما اولین کاری که یک بچه مدرسه ای پس از بازگشت از مدرسه انجام می دهد چیست؟ بله دست گفتید! سریعا درب یخچال را باز می کند تا ببیند داخل یخچال چه خبر است! اما میان وعده با انتخاب غذاهای اشتباه می تواند کالری های ناخواسته وارد بدن کودکان کند و حتی آن ها را گرسنه تر کند! نکته کلیدی این است که میان وعده ی مناسبی انتخاب کنید تا بدون افزودن کالری اضافی کودکانتان تغذیه مناسبی داشته باشند و بازده مناسبی در مدرسه و کلاس درس داشته باشند.
میان وعده مورد علاقه بچه مدرسه ای ها شامل چیپس، نوشیدنی های شیرین، کلوچه و شیرینی، شکلات، پیتزا، برگرها و سیب زمینی سرخ کرده و بستنی می‌شود. اما همه این خوراکی ها باعث افزایش وزن می‌شوند. سوال اینجاست هنگامی که کودکان متوجه اضافه وزن خود می‌شوند، چه می‌کنند؟ بسیاری از آن ها خوردن میان وعده را متوقف می کنند و ساعت ها چیزی نمی‌خورند.
مشکل اینجاست که اگر برای چند ساعت متوالی چیزی نخورند، در وعده ی غذایی اصلی زیاده روی خواهند کرد و اثرات اضافه وزن بیشتری خواهد داشت.
بسیاری از متخصصان تغذیه باور دارند که کودکان و حتی بزرگسالان به جای سه وعده ی غذایی بزرگ در روز باید چند وعده ی غذایی سبک به فاصله 2 یا 3 ساعت در روز میل کنند. این نکته باعث می شود که میزان قند خون آن ها در طول روز ثابت بماند و درنتیجه گلوکز موردنیاز مغز تامین شود و در نهایت از بی حوصلگی و خواب آلودگی بچه ها، در مدرسه جلوگیری نماید.

 

تغذیه مناسب برای کودک

 

یک خبر خوب و یک خبر بد در رابطه با میان وعده:

خبر خوب:

بهترین راه برای حفظ وزن نرمال این است گرسنگی کشیدن خودتان را متوقف کنید! بین وعده های غذایی میان وعده های سالم بخورید تا بدنتان در میانه راه کم نیاورد! یک قانون ساده می گوید که هنگامی که بسیار گرسنه هستید، انتخاب هوشمندانه سخت‌تر است!

خبر بد:

اگر در انتخاب میان وعده انتخاب های ضعیف با کالری بالا انتخاب کنید، احتمالاً شما و کودکانتان به وزنتان اضافه خواهد شد. اگر انتخاب میان وعده‌ی شما بر اساس حس و حال همان لحظه باشد به احتمال زیاد، چیزی را میل خواهید کرد که ارزش غذایی زیادی را نخواهد داشت.
نکته‌ی مهم دیگر در رابطه با تغذیه میان وعده بچه مدرسه‌ای ها این است که اگرهم میان وعده آن ها سالم باشد، باید کنترل شده غذا بخورند و زیاده روی نکنند.
برای کنترل کردن این مشکل از شب قبل میان وعده ی کودکان را با مقداری مناسب آماده کنید تا هنگامی‌ که به منزل بازگشتند فقط همان را میل کنند و چیز دیگری برای خوردن نباشد!

– بهترین مواد غذایی برای میان وعده بچه مدرسه‌ای ها چه مواد غذایی می‌تواند باشد؟

بهترین میان وعده ها شامل کربوهیدرات های پیچیده، سبزیجات، غلات و گیاهان مغذی هستند.
• کربوهیدرات های پیچیده: انتخاب های خوب شامل میوه ها، سبزیجات و غلات می‌شوند.
• لبنبات کم چرب: مانند شیر کم چرب، ماست و پنیر
• پروتئین‌های کم چرب: مانند مرغ و ماهی

– از چه غذاهایی باید استفاده نکنیم؟

از کربوهیدرات‌های تصفیه نشده و غذاهایی با قند بالا دوری کنید. مصرف چیپس، شیرینی ها و نوشیدنی های قندی را محدود کنید. این غذاها قند خون را سریعا بالا می‌برند و هنگامی که این شیب تند قند خون کاهش یافت یک گرسنگی شدید به بدن حمله خواهد کرد! در این میان نقش مدارس در سالم سازی بوفه ها برای بچه مدرسه ها کاملا قابل توجه است.
میان وعده های زیر به کودکانتان کمک خواهد کرد که پس از مدرسه ته بندی کنند و منتظر وعده غذایی بعدی باشند:

• ساندویچ پنیر و سبزیجات

 

تغذیه برای کودک- نان و سبزیجات

 

این ساندویچ از نظر پروتئینی یک میان وعده ایده آل می باشد و تمام نیاز های پروتئینی بچه مدرسه‌ای‌ ها را براورده می کند. که به همراه آن خیار و گوجه فرنگی نیز پیشنهاد می شود.

• نان، پنیر و گردو

 

تغذیه برای کودکان- نان و پنیر با گردو

 

این ساندویچ سرشار از فسفر و منیزیم است و وعده ی بسیار مناسبی برای تقویت هوش دانش آموزان است.

• نان و تخم مرغ و کره

 

تغذیه مناسب برای کودک- تخم مرغ و کره

 

این ساندویچ سرشار از کالری و پروتئین است و برای کودکان در سن رشد و بچه مدرسه ای ها انتخاب ایده آلی است.

• کورن‌فلکس با شیر کم چرب

 

 

تغذیه مناسب برای کودک- کورن فلکس با شیر کم چرب

 

غذایی کم حجم و مقوی که جایگزین یک وعده ی غذایی کامل نیز می تواند باشد.

• کوکو سبزی یا کوکو سیب زمینی

 

تغذیه مناسب کودک- کوکو سبزی- طرز تهیه کوکو سبزی

 

میان وعده ای مناسب که جایگزین خوبی برای وعده‌های غذایی اصلی نیز است. سعی کنید گوجه فرنگی و انواع سبزیجات دیگر را همراه با نوشیدنی های مقوی مانند دوغ در کنار این ساندویچ به کودکانتان بدهید.

• شیر به همراه چند بیسکوییت سبوس دار

اگرکودک شما خیلی اهل صبحانه نیست، حتماً سعی کنید در برنامه‌ی غذایی روزانه اش این گزینه را قرار دهید تا کمبود صبحانه در رژیم غذایی کودکتان کمتر تاثیر گذار باشد.

– تا کنون برای مخاطبان وبلاگ اکالا در رابطه با اهمیت صبحانه و میان وعده توضیح داده‌اید. لطفا در رابطه با ناهار بچه مدرسه‌ای ها و ویژگی‌های آن نیز توضیح بدهید.

اگر کودک بجه مدرسه ای شما زمان ناهار را در منزل می گذراند، شما کاری به نسبت راحت تر پیش رو دارید، اما اگر ناهار را در مدرسه می‌گذراند، کار شما به مراتب سخت‌تر می شود.
نکته ی مهم در تغذیه بچه مدرسه‌ای ها این است که بین وعده های غذایی آن نباید فاصله زیادی بیفتد. به طور مثال گر ساعت ۷ صبح صبحانه می‌خورند، ۲.۵ تا ۳ ساعت بعد از آن، یعنی دور و بر ساعت ۱۰، باید میان وعده خود را بخورند و حدودا ساعت ۱ نیز باید ناهار آن‌ها آماده باشد. اگر این زمان بین وعده های غذایی طولانی شود، باعث افت قند خون و در نتیجه ایجاد اختلال های یادگیری و ذهنی بچه‌ها خواهد شد.
یکی از مسائل مهمی که این روزها در دنیا مطرح است، شیوع چاقی و بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در مردم است که یکی از دلایل اصلی آن استفاده از غذاهای فست فودی و چربی‌های اشباع شده است. استفاده زیاد این غذاها از یک طرف و استفاده از نوشابه‌های گازدار در کنار آن ها، از طرف دیگر باعث تشدید این موضوع شده است. این نوشابه‌ها حاوی مقدار بسیار زیادی قند و فسفر هستند. فسفر بالا در استخوان‌سازی دخالت کرده و موجب پوکی استخوان خواهد شد، ضمن اینکه قند بالای این نوشابه ها نیز احتمال ابتلا به دیابت را بالا خواهد برد.

 

تغذیه کودک و بچه- خوردن غذاهای مناسب

 

پس با توجه به توضیحات بالا، بسیار مراقب کودکان خود باشید که در تغذیه آن مصرف غذاهای فست فودی و نوشابه های گازدار کاملا محدود و کنترل شده باشد و اکیداً وارد تغذیه مدرسه ی آن ها نشود.
بهتر است برای تهیه غذاهای سرخ کردنی، غذا را به جای سرخ کردن زیاد، بیشتر تفت بدهید و حتی بهتر است بیشتر از غذاهای پخته به جای غذاهای سرخ کردنی استفاده کنید و سعی کنید بیشتر ازروغن کنجد و روغن زیتون استفاده کنید.
کنار ناهار کودکانتان حتما از سبزیجات و سالاد به همراه روغن زیتون استفاده کنید. غذاهایی که برای ناهار بچه مدرسه ای ها انتخاب می‌کنید (مخصوصا آن هایی که شیف بعد از ظهر هستند) نباید خیلی سنگین و چرب باشند، چراکه باعث خواب‌آلودگی و کاهش تمرکز و توان یادگیری آن‌ها خواهد شد.

از آنجا که ناهار بسیار مهم است و باید در برنامه‌ی غذایی کودک شما قرار بگیرد لذا باید، تنوع در برنامه‌ی غذایی بدهید تا کودک شما از همان ابتدا به خوردن همه‌ی مواد غذایی عادت کند.

– تاکنون در رابطه با وعده های غذایی مختلف بچه مدرسه‌ای ها از جمله صبحانه، ناهار و میان وعده توضیحات جامعی داده‌اید. لطفا درباره ویژگی‌های شام مناسب برای بچه مدرسه‌ای ها نیز توضیح دهید.

 

تغذیه کودک- خوردن غذاهای مقوی
در

 

شب هورمون هایی که باعث سوخت و ساز در بدن می‌شوند، همزمان با استراحت خودمان، استراحت می‌کنند، به همین دلیل اگر غذاهای سنگینی مصرف کنید، همگی تبدیل به چربی شده، در نهایت چربی‌ها تجمع پیدا کرده و تبدیل به اضافه وزن برای شما و کودکانتان خواهد شد.
متاسفانه چون امروزه تقریبا همه ی اعضای خانواده ها شاغل هستند، وعده ناهار را خیلی جدی نمی‌گیرند و به جای آن شام را سنگین میل می‌کنند، که باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، مخصوصا اگر در خانواده، بچه مدرسه ای و کودکان کم سن و سال وجود داشته باشد.
از سوی دیگر بعضی افراد به قصد لاغری به کل وعده‌ی شام را حذف می ‌کنند، که این عمل نیز باعث بروز مشکلات جسمی مانند معده درد و مشکلات روحی مانند بی‌حوصلگی، پرخاشگری و کاهش قدرت تمرکز و حافظه خواهد شد. همچنین این عمل باعث کاهش قند خون در بدن شده، که باعث می‌شود افراد در روز میل زیادی به شیرینی و خوراکی های پر کالری داشته باشند که این نیز خود موجب افزایش وزن خواهد شد.
پیشنهادهای من برای یک شام مناسب شامل موارد زیر است:

  • نان و پنیر
  • خوراک سبزیجات
  •  نان و ماست و خیار
  • آب دوغ خیار
  • تخم مرغ آب پز
  • کاهو، خیار و گوجه به همراه تیکه هایی از مرغ (سالاد سزاز)
  •  لوبیا، نخود فرنگی آب پز و سایر حبوبات ( به شرطی که مواد نفاخ آن از قبل از طریق خیساندن آن در آب، گرفته شود وگرنه جزو غذاهای سنگین به حساب می آیند و وعده ی مناسبی برای شام نیستند.)
  •  سالاد فصل
  •  سالاد شیرازی
  •  تخم مرغ آب پز
  •  عدسی
  • انواع سوپ

البته برای تهیه شام بهتر است، برای خودتان نیز از غذاهای سبک و سالادها استفاده کنید تا کودکان شما هم یاد بگیرند که برای شام غذاهای پر کالری و سنگین را نخورند. همه این‌ها بستگی به روش زندگی کردون و آداب و رسوم شما دارد. کودکان شما دقیقاً از پدر و مادر خود الگوبرداری می‌کنند.

– یکی از دغدغه های والدین مخصوصا در فصل مهر ماه و بازگشایی مدارس تنظیم چرخه خواب بچه ها است که با مقاومت آنها روبه رو شده و اکثراً به دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل هستند. لطفا درباره ی اهمیت خواب و نحوه ی برخورد با بچه مدرسه ای ها توسط والدین توضیح دهید.

 

تغذیه برای کودکان- خواب کودکان

 

هر شخصی  در هر سن و جایگاهی که باشد تغییر کردن را به سختی پذیرا است حال اگر این شخص کودک باشد به علت لجاجت و سن کم و پذیرش کمتر، تغییر را دشوارتر می‌پذیرد و این امر با دلهره و هیجان والدین همراه است .پژوهش ها نشان میدهد که ۲۵٪ والدین و کودکان آن ها بر سر مسئله خواب با مشکل روبه رو هستند.

۱۲ راهکار برای رسیدن به یک برنامه ی دلخواه جهت داشتن خوابی با کیفیت و با زمان مناسب:

 

تغذیه برای کودکان، خواب کودک

 

  1. تاکید روی زمان خواب به موقع و یاداوری آن به کودک با ملایمت و بدون هیچ گونه خشونت
  2. صبر پیشه کردن در مقابل لجبازی های کودک و داشتن رفتار دوستانه و همراهی کننده
  3. کارهایی نظیر مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب که جزو مقدمات خواب هستند را با کودک انجام داده و چند ساعت اولیه را تا به خواب رفتن کودک، او را همراهی کنید و در رختخواب کنار او بمانید تا آرامش خاطر یافته و به خواب رود.
  4. خواندن کتاب های آرامش بخش و رویایی برای کودک
  5. دادن نوشیدنی هایی مانند یک لیوان شیر به کودک (چای و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند را به هیچ وجه از ساعت 8 به بعد به کودک ندهید که باعث بی خوابی او شده و بی قرار می‌شود.)
  6. کارهای ناتمام کودک در طول روز را حتی المکان با او به پایان برسانید که اضطراب و دلشوره ای بابت آنها نداشته باشد.
  7. کودک را از همان ابتدای روزهای تولدش به آرام بودن و حفظ خونسردی عادت دهید. این کار را از هر سنی شروع کنید بازهم نتیجه بخش است و در آینده او نتایج آن مشخص شده و در تمام مراحل زندگی اش کمتر دچار مشکل می‌شود و با هر تغییری به دور از عصبانیت و پرخاشگری به راحتی خود را وفق می‌دهد.
  8. هنگامی که فرزندتان خوابید از ایجاد صداهای ناگهانی که باعث بیدارشدنش شود بپرهیزید چون باعث کسالت و خواب آلوده شدن او درطول روز شده و ریتم خواب او بهم می‌ریزد.
  9. نکته ی بسیار مهم این است که تخت خواب صرفا برای خوابیدن است و تا زمانی که کودک خواب آلوده نباشد نباید او را به اجبار بخوابانیم چون باعث تشدید شدن بی‌خوابی وی شده و از اینکه چرا خوابش نمی‌برد مضطرب می‌شود.
  10. اجازه ندهید که فرزندتان وسایل الکترونیکی مثل موبایل یا تبلت را به داخل اتاق ببرد چون تحقیقات ثابت کرده اند بچه ها هنگام خوابیدنشان ممکن است از خواب بیدارشوند و به وسیله های الکترونیکی خود سرزده و آنها را چک کنند که به دنبال آن بی خواب شده و ریتم خوابشان بهم می‌ریزد.
  11. از انجام بازی‌های هیجانی با کودک یا تماشای فیلم های هیجان انگیز و ترسناک که باعث بی‌خوابی او شود و فعالیت‌هایی از این قبیل خودداری کنید.
  12. اجازه ندهید کودکتان بعدازظهرها به خواب های بیش از نیم ساعت عادت کند چراکه خواب شبانه او دچار مشکل خواهد شد.

اگر این نکات توسط والدین هرشب و به طور مرتب برای کودک اجرا شود به یک عادت در وی تبدیل شده و هیچ موقع آن ها را فراموش نکرده و نیاز به گوشزد و همراهی والدین ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۸ ، ۲۰:۱۲
طاهره عباسی

 

لبخند، شادمانی و نشاط در جامعه اسلامی از ضروریات است. ضرورتی که شکل آرمانی و تأکید بر وجوب مختلف آن را می‌توان در کلام مقام معظم رهبری به نظاره نشست.

وقتی شاد کردن مردم در نظام اسلامی «عبادت» است/ روایتی از شوخی‌های مقام معظم رهبری با «گل‌آقا»

 

خبرگزاری فارس: نشریه انگلیسی اکونومیست سال گذشته گزارشی را درباره شاخص امید به زندگی در کشورهای جهان منتشر کرد.

این گزارش در کمال تعجب عده‌ای اما جمهوری اسلامی ایران را در رده پنجمین کشور دنیا به لحاظ امید مردم به زندگی معرفی کرده بود.

اگرچه برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در داخل کشور که ید طولایی در سیاه‌نمایی از اوضاع دارند، بلافاصله با کنایه به گزارش اکونومیست از این گفتند که «انسان در شرایط ناامیدی امیدوارتر می‌شود»! اما به نظر می‌رسد عدو سبب خیر شده بود تا یکی از واقعیت‌های مهم جامعه ایرانی یعنی «فراهم بودن بستر شادی و امید مردم در ایران» باز هم گفته شود.

 

*جامعه ایرانی؛ جامعه‌ای در مغناطیس شادمانی...

کسی که تاریخ و ادبیات ایران‌زمین را خوانده باشد نشانه‌های آشکاری می‌یابد که بی‌هیچ اغراقی بیان‌کننده علاقه خاص مردمان این سرزمین به اتمسفر شادمانی و لبخندهای با محتواست.

ستون‌های طنز روزنامه‌ها در عصر مشروطه، طنزمایه‌های موجود در اشعار سعدی، مولوی، عبید زاکانی و دیگران، ورزش‌ها و تفریحات رایج در میان ایرانیان باستان و جشن‌های مختلف مثل عید نوروز؛ که جمع آنها کمتر در میان سایر اقوام و ملل دنیا دیده می‌شود؛ جملگی نشان از این دارد که ایرانی‌ها زیستن در این شرایط را بیشتر بلدند و دوست می‌دارند.

در واقع شاید، همین ژنتیک دوست‌داشتنی است که در پی آن رفتارهای دیگری همچون «امنیت‌آوری ایرانیان» و محو دشمن در هاضمه مردم ایران در طول تاریخ تا امروز زبانزد خاص و عام بوده است.

چه اینکه ذاتی که تمایل به شادمانی دارد و قدر آن را می‌داند؛ طبیعتا به مبارزه با شر برمی‌خیزد و از آنجا که نگاهی محتوایی و فلسفی به مقوله شاد زیستن دارد؛ آنرا نه فقط برای خود که برای دیگران هم می‌خواهد و در ایجادش تلاش می‌کند.

و از همینروست که اسطوره‌ها و پهلوانان این سرزمین حتی،‌ از دیرباز تا امروز همواره به فداکاری برای سایر مردم و سرزمین‌ها نیز شهره بوده‌اند.

در واقع حتی اگر یک رئیس‌جمهور در ایران هم گاهی به رقبای سیاسی و انتخاباتی خود کنایه می‌زند که شما با «لبخند و شادمانی» مردم مخالفت دارید؛ اما این حرف ناشی از یک محاسبه غلط است.

چون اساساً در جامعه ایرانی کسی نمی‌تواند باور کند که عده‌ای با لبخند، چیزهای نو و شادمانی مخالف باشند و در قلب مردم نیز کاریزمای سیاسی و اجرایی داشته باشند.

 

*از نگاه رهبری به مقوله شادمانی و لبخند...

در این میان اما نگاه اسلامی، محتوایی و پیشروانه مقام معظم رهبری به مقوله طنز و شادمانی نیز بیانگر واقعیت‌های بسیار دلپذیری از سیاست‌های نظام اسلامی است.

نگاهی که اما متأسفانه عده‌ای به هر دلیلی ترجیح می‌دهند کمتر درباره‌اش سخن بگویند!

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش‌هایی از بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله «طنز»، «لبخند» و «شادمانی» در جامعه اسلامی و ایرانی است که در مواقع مختلف ایراد شده‌اند.

مقام معظم رهبری، 12 سال قبل و در دیدار با مسئولان وقت سازمان صدا و سیما، سیاست‌های مهمی را درباره چیستی نگاه نظام اسلامی به مقوله لبخند و شادمانی جامعه بیان فرمودند.

ایشان در بخشی از این بیانات می‌فرمایند:

«یکی از مقوله‌های بسیار مهم و یقیناً یکی از ضرورتهای جامعه، لبخند است. لبخند یکی از نیازهای زندگی انسان است. زندگىِ بیشادی و بی‌لبخند، زندگی دوزخی است. زندگی بهشتی، زندگی با لبخند است. حضرت علی فرمود: «المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه»؛ اگر غصه‌یی دارید، باید در دلتان نگه دارید؛ مؤمن این‌طوری است. لبخند و شادی مؤمن در چهره‌ی اوست. اصلاً چهره‌ها باید شاد باشد. اگر با چهره‌ی خودتان میتوانید به جامعه شادی بدهید، باید این کار را بکنید. شادی لازم است و باید آن را برای مردم تأمین کرد؛ منتها این کار برنامه‌ریزی میخواهد. البته شماها برنامه‌ریزی کرده‌اید. این مواردی که من میگویم «باید»، معنایش این نیست که شما نکرده‌اید. شما کارهای زیاد و خوبی کرده‌اید و من میخواهم بر ادامه‌ی آنها تأکید کنم. مراقب باشید شادی در مردم با لودگی و ابتذال و بی‌بندوباری همراه نشود؛ از این طریق به مردم شادی داده نشود. همه‌جور میشود به مردم شادی داد؛ از نوع صحیح آن شادی داده شود. گاهی اوقات یک لطیفه یا یک تعبیرِ بجا مخاطب را شاد و خوشحال میکند؛ گاهی هم ممکن است یک آدم لوده با ده جور ادا درآوردن، نتواند آن‌طور شادی را ایجاد کند. شادی کردن و شادی دادن به مردم، به‌معنای لودگی نیست. یکی از آقایانی که در صدا و سیما گاهی صحبت میکند و مصاحبه‌های خوب و صحبتهای خوبی دارد - من گاهی گوش کرده‌ام - اصلاً شوخی نمیکند؛ اما تعبیرات و کیفیت بیانش طوری است که انسان گاهی بیاختیار لبخند به لب میآورد؛ این‌طور خوب است.»

معظم‌له در بخش دیگری از همین بیانات با اشاره به مقوله «طنز» فرمودند: طنز فاخر و برجسته، یکی از هنرهاست. «طنز» هنر خیلی بزرگی است. بنده با مرحوم صابری شوخی میکردم و میگفتم «طنازها»! 

طنازهای واقعی را تقویت کنید، پرورش دهید و کمک کنید تا طنز بیاورند. طنز، یعنی مطلب مهمِ جدی که با زبان شوخی بیان میشود؛ محتوا و معنایی در آن هست، منتها به زبان شوخی.

 

*مقام معظم رهبری: زندگی بدون تفریح سالم و لبخند طبیعی، موفق نیست

ولی امر مسلمین جهان، 24 سال قبل نیز در بخشی از ملاقات خود با کارکنان وقت گروه ورزش و سرگرمی صدای جمهوری اسلامی درباره دو مقوله مهم «تفریح سالم» و «لبخند طبیعی» فرمودند:

«راجع به موضوع "تفریحات" چیزی که می‌توانم، بگویم این است که موضوعی بسیار مهم و اساسی است. اگر چه در جامعه، خیلیها هستند که ممکن است آن را جدی نگیرند و فکر کنند که یک زندگی جامد و خشک و بی‌انعطاف و بی‌لبخند، می‌تواند زندگی موفقی باشد. اما چنین نیست.

اگر در زندگی تفریح سالم نباشد؛ اگر آن لبخند طبیعی که ناشی از نشاط است بر لب انسان ننشیند، زندگی برخود انسان و بر معاشران او، جهنم خواهد شد. مادیات، مقدمه‌ی زندگی خوبند؛ و تفریح، عنصر اساسی زندگی خوب است.

فرض کنیم کسی در آمدهای مالی بسیار کلانی داشته باشد، اما در زندگی دل خوشی نداشته باشد. این، زندگی نیست که دارد! تفریح، از باب تفعیل است؛ یعنی فرح آوردن؛ یعنی ایجاد فرح. اگر فرح و شادمانی در انسانی نباشد، ولو خیلی هم در آمد داشته باشد؛ مقام بسیار عالی داشته باشد یا نفوذ اجتماعی داشته باشد، این اصلاً برای او زندگی نیست و حتی نمی‌شود با او زندگی کرد.»

 

ایشان در بخش دیگری از همین بیانات با اشاره به مسئله «تفریح» تصریح کردند: «تفریح» یک کار اسلامی است. من قبول ندارم کسی چهره‌ی اسلام را یک چهره‌ی خشمگین و اخمو و بد اخلاق تصور کند. به‌هیچ‌وجه، اسلام این نیست. چهره‌ی اسلام، چهره‌ی یک انسان جدی است؛ یک انسان متین. یک چهره‌ی جدی و متین را شما تصور کنید! این، چهره‌ی اسلام است. یک چهره‌ی جدی، در هر جای زندگی، آن کار بایسته را انجام می‌دهد. یک جا باید شادمانی کرد؛ یک جا باید تلخی نشان داد؛ یک جا انسان با دشمن روبه‌روست؛ یک جا با غریبه روبه‌روست؛ یک جا با خودی روبه روست و یک جا با یک مشتاق و دوست رو به روست. اینها با هم فرق می‌کند. یک انسان متین، چهره‌اش همه جا یکسان نیست. آن‌جا که با یک دشمن روبه‌روست، طبیعی است که چهره‌ی دیگری خواهد داشت. آن‌جا که با یک انسان غریبه رو به روست - که دشمن هم نیست، اما غریبه است - یک‌طور روبه‌رو می‌شود، و با یک دوست و محبوب و عزیز و نزدیک و دلسوز، یک طور دیگر روبه رو می‌شود. اسلام این‌گونه است و هر جایی یک برخورد دارد.

 

*هنرمند طنّازی که وجودش نعمت الهی بود...

در آن روزها برنامه رادیویی طنز «صبح جمعه با شما» نیز در میان مردم ایران با اقبال گسترده‌ای همراه بود.

رهبر انقلاب، در دیدار با کارکنان صدای جمهوری اسلامی به محتوای این برنامه و دست‌اندرکاران آن نیز اشاره کرده و فرمودند:

«من از اوایل، یعنی از چند سال پیش، برنامه‌ی شما را گاهی توانسته‌ام گوش کنم. الان هم اگر وقت داشته باشم و خواب نباشم، گوش می‌کنم؛ چون جبران کم‌خوابی‌های هفته، گاهی در روز جمعه انجام می‌گیرد. غرض این‌که، وقتی این کار مشترک را گوش می‌کنم، شاد می‌شوم که چقدر کار خوبی است! این کار مشترک را ادامه دهید. البته یکی از نکات قوت برنامه، تنظیم آن و یکی هم اجرای آقای نوذری است.

آقای نوذری یکی از آن هنرمندان مبتکر، خلاق و واقعی هستند. ایشان هنرمند بسیار با ارزشی هستند که من وجودشان را از نعمتهای خدا بر خودمان می‌دانم. من برنامه‌های مختلف ایشان را گاهی گوش می‌کنم یا می‌بینم. ایشان بسیار هنرمندند. هنر یک ودیعه‌ی الهی و یک نعمت بزرگ خداست و هنرمند هم یک نعمت است.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، شاد کردن دیگران را «عبادت» توصیف کرده و فرمودند: «در چهره‌ی اسلام، تفریح و ادخال سرور - دیگران را مسرور کردن، خشنود کردن، خوشحال کردن، شاد کردن و امیدوار کردن - جای بسیار حساسی دارد. بنابر این، شما همین‌طور که یک کار تفریحی را انجام می‌دهید، یک نمایش اجرا می‌کنید، یک ماجرای طنزآمیز را بیان می‌کنید، یک شعر اجرا می‌کنید و می‌خوانید یا یک مسابقه اجرا می‌کنید، در همان حال احساس کنید که یک عبادت انجام می‌دهید. مثلاً وقتی آقای شیشه گران مطلبی می‌نویسند، باید احساس کنند که یک عبادت انجام می‌دهند. حقیقتاً همین است. این یک واقعیت است. احساس کنید که بخشی از آن مجموعه‌ای را که زندگی اسلامی برای انسانها در نظر گرفته، متعهد می‌شوید و انجام می‌دهید.»

در گفتارهای رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی درباره مقوله شادی مردم، تأکیدات فراوان دیگری هم وجود دارد.

مثلاً ایشان در سال 69 و در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی طی سخنانی بر ضرورت «ابتکار برای شادی مردم» تأکید کرده و فرموده بودند: 

_ در سالهای گذشته، به برادران عرض کردیم که از همه چیز مهمتر این است که شیوه‌های ابتکاری و جدید و کم‌خرجی برای شادی مردم فکر کنید. 

 

***

واقعیت نگاه نظام اسلامی به مقوله شادمانی، نشاط، تفریح و لبخند چیزی جز همین سخنان رهبر فرزانه انقلاب نیست...

اینکه چرا برخی درست در جهت مخالفت این مبانی اصرار بر «سیاه‌نمایی» دارند، حتی نقاط مثبت را نیز منفی جلوه می‌دهند و چرا آنطور که باید و شاید، در برخی زمینه‌ها شاهد تسرّی شادمانی و نگاه درست به آن نیستیم؛ مسئله‌ای است که باید برای آن بررسی‌ها و تأملات بیشتری را به جا آورد.

 

***

پ.ن:

1_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940606000584

2_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3262

3_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3262

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۸ ، ۲۰:۰۰
طاهره عباسی

شادی در مقابل غم وافسرگی یکی از حالات روحی ما انسانها است که برای سلامتی جسم وروح ما ودیگران بسیار موثر ومفید می باشد . انسانهای شاد کمتر دچار بیماری های جسمی می گردند و عموما انسانهای شاد افراد متعاد ل از نظر روحی می باشند .
محیط مدرسه نیز که شامل معلمان وکارکنان و دانش آموزان می باشند نیاز به شادابی و طراوت دارد و مدیر و معلم با نشاط موج شادمانی و شادابی واقعی را در مدرسه ایجاد می کند . چهره های اخمو و خیلی جدی در محیط مدرسه که تعداد زیادی انسانها درآن فعالیت دارند موجی از غم وسردی را در روحیات تزریق می کنند . آنان نه خود زندگی مفیدی دارند واز آن لذت می برند نه به دیگران فرصت عشق و محبت را می دهند .

برای یک مدرسه شاداب چه کارهایی می توانیم انجام دهیم ؟

۱- همیشه چهره خندان و تبسم را در نگاه و صورت خود داشته باشیم
۲- در معاشرت با اطرافیان با احساس و شاداب باشیم
۳- رفتارهای مثبت را برجسته و توجه نماییم
۴- از کلمات محبت آمیز و خودمانی در سخنان خود استفاده کنیم
۵- کبرو غروربی جا نداشته باشیم وخود را برتر از دیگران ندانیم
۶- برنامه های شاد در ساعات تفریح در مدرسه داشته باشیم .
۷- از موسیقی در ساعات مناسب به موقع استفاده کنیم
۸- دیگران را دعوت به لبخند و شادی نماییم .
۹- رنگ آمیزی دیوارهای کلاس و راهرو را فراموش نکنیم
۱۰ - ایجاد فضای سبز در حیاط مدرسه و تزیین کلاس وراهرو به گلهای زیبا محیط را شاد می نماید.
وضعیت فیزیکی کلاس:
یکی از عوامل مؤثر در نشاط دانش آموزان وضعیت فیزیکی کلاس می باشد. فضای فیزیکی شامل رنگ، نور، چینش نیمکت ها، تهویه و تعداد دانش آموزان است.
الف) رنگ:
مطالعات و تحقیقات دانشمندان نشان می دهد رنگ ها همان گونه که بر روح و روان آدمی تأثیرات گوناگونی به جای می گذارند، جسم او را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. محققان بر این باورند که هر یک از رنگ ها فواید خاص درمانی محسوسی برای بدن انسان دارند و در این باره گزارش های متعددی مبنی بر استفاده های موفقیت آمیز از رنگ در درمان بسیاری از بیماری های فیزیکی دریافت کرده اند. برخی از دانشمندان حتی معتقدند تمایل ناخودآگاه ما به یک یا چند رنگ خاص می تواند نشانه ای از نیازهای بدن ما در جهت ترمیم خود باشد. اطلاع از خواص درمانی مختلفی که به هر یک از رنگ ها نسبت داده شده است می تواند کمک شایانی به انتخاب صحیح آنها هنگام تهیه لوازم و طراحی دکوراسیون فضاهای مختلف مدرسه باشد.
به عنوان مثال رنگ نارنجی رنگ گرم و صمیمی است. نارنجی پرتوهای شادی آفرینی از خود ساطع می کند که موجب رفع خستگی است. یا رنگ سبز که انرژی زا و آرامش بخش است به طوری که اضطراب را از انسان دور می کند و موجب رفع تنش و گرفتگی های عضلانی می شود. به خصوص این که سبز رنگی ایده آل برای فضاهایی است که در آنها تمرکز و آرامش مورد نیاز است.
ب) چینش نیمکت ها:
برای ارتباط و تعامل بیشتر دانش آموزان با یکدیگر و همچنین ارتباط مؤثر و چهره به چهره معلم با دانش آموزان می بایست نیمکت ها طوری چینش شوند که این مهم محقق گردد. علمای تعلیم و تربیت بهترین روش چینش صندلی ها را به صورت دایره ای یا «U» شکل پیشنهاد می کنند، خصوصاً در درس هایی که نیاز به بحث و بررسی، فعالیت های گروهی برای حل یک مسئله و یا انجام آزمایش و یک پروژه می باشد. در این صورت تعامل و ارتباط به شکل صحیح انجام پذیر خواهد بود. این امر باعث می گردد تمامی دانش آموزان درگیر آن فعالیت شوند و حالت انفعالی و خستگی در آنها به وجود نیاید.
ج) تهویه و تعداد دانش آموزان:
تهویه هوا باعث می شود به صورت مستمر هوای تازه و پر اکسیژن در کلاس در جریان باشد و تنفس راحت تر انجام گردد، در نتیجه نشاط و سرزندگی به وجود می آید و حالت رخوت و کسالت از دانش آموزان دور می شود، ضمن آن که تعداد دانش آموزان باید به خصوص نسبت به مساحت و فضای موجود متناسب باشد.
● ابزار تشویق:
تشویق جلوه ای از تحسین و تقدیر و نوعی تأیید برای فرداست، در سایه آن شوقی در آدمی پدید می آید که به رفتاری معین اقدام کرده و آن را مکرر می سازد.
به طور کلی در تعریف تشویق می توان گفت: تشویق عامل وادار کننده است که به انسان نیرو و انرژی می دهد، شخصی که تشویق می شود از کار و زحمت خود احساس رضایت و خشنودی می کند و این رضایت خاطر است که جلوی خستگی و بی میلی او را می گیرد.
تشویق و تحسین مایه تقویت روح است وحس اعتماد را در فرد به وجود آورده و استعدادهای فرد رشد کرده و توان درونی اش به فعلیت درمی آید.
حاصل تشویق ممکن است فایده ای برای آدمی نداشته باشد، ولی همین خودپسندی فرد را امتناع می کند و به او اطمینان می دهد که عملش عاقلانه و مورد تأیید بوده است در نتیجه موجب دلگرمی و نشاط او می شود.
● خواب کافی دانش اموزان در اوقات قبل از کلاس و ورود به مدرسه:
خواب از جایگاه بسیار مهمی در زندگی ما برخوردار است. خوابیدن مثل تغذیه کار غریزی است و هر یک از این دو جزیی از غریزه بقاء است.
اهمیت استثنائی خواب علیرغم این که ما به آن بی توجه هستیم، از هر زاویه ای که آن را مورد بررسی قرار دهیم و ازهر جنبه زندگی که به آن مربوط می شود بنگریم، یک واقعیت است. خواب ناکافی از جهت های مختلف بر انسان عواقب سوء می گذارد.
از نظر جسمی در صورت بی خوابی، بیماری های مزمن نیز گسترش می یابد، تغییراتی نیز در فرمول خون به وجود می آید که در درازمدت سبب پیدایش کم خونی می گردد و حالت کسالت همراه با خستگی دایمی و فزاینده و یک حالت تنبلی که به خوبی نمی توان آن را توجیه کرد، تولید می کند. علاوه بر این بدخوابی نه تنها باعث خستگی می گردد، بلکه نیروی جسمی را نیز کاهش داده و عمل گوارش را مشکل تر و کندتر می سازد و عملکرد حواس نیز مختل می شود.
دانش آموزانی که خواب کافی نداشته باشند، عصبی، نگران، ناپایدار و سپس مضطرب شده و از مرحله روانی شدید به مرحله کوفتگی و خستگی می رسند.
مسلماً در این بدخوابی ها، دوره های طبیعی و بیولوژیک همراه، با تناوب هایی از شدت و ضعف نیز وجود دارد، ولی چون خواب از کیفیت و کمیت بدی برخوردار است آنها را تشدید کرده و از کاهی کوه می سازد. شخص کم خواب دائماً دچار ناراحتی روانی می شود. چنین فردی خصایص بسیار با ارزش خود یعنی دوراندیشی را از دست می دهد. براثر بی خوابی روزبه روز بر افسردگی کودکان افزوده می شود و مشکلات دیگری در این زمینه عارض آنها می گردد، از جمله کم اشتهایی، ضعف انرژی، مشکلات روحی، کناره جویی از دوستان و فعالیت ها، احساس بی ارزش بودن و اندوهگینی می کنند.
همچنین اهمیت دادن به هدف در آموزش وتقویت انگیزه درونی از جمله عوامل ایجاد نشاط در دآنش آموزان است.
دمای کلاس،شاد بودن معلم و کارکنان مدرسه،عدم استفاده از تنبیه بدنی،استفاده از موزیک های ملایم و مناسب، محبت اولیای مدرسه به تمام دانش آموزان ، شرکت تعاونی فعال مدرسه و... همگی می تواند در جای خود به جذابیت مدرسه و کلاس کمک نماید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۸ ، ۱۹:۵۳
طاهره عباسی

 

 

رنگی سازی مدرسه ها برای شادی دانش آموزها

آینده یک جامعه از مدرسه ها شروع میشه و یکی از جاهایی هست که شادی میتونه تاثیر زیادی روی عملکرد اون بذاره. وقتی فضای مدرسه و کلاس شاد باشه هم دانش آموزها و هم معلم ها بهتر عمل میکنن.

اکثر ماها این حس رو تجربه کردیم و میدونیم که حس خوب معلم ها میتونه روی بازدهی شاگردها تاثیر بذاره، و در مقابل حس خوب و کارهای دانش آموزها هم میتونه به عملکرد بهتر معلم ها کمک کنه، در واقع هر دو گروه، هم دانش آموزها و هم معلم ها، مدام با هم در تعامل هستند و میتونن حس های خوب رو به هم دیگه منتقل کنن.

star3

رنگی رنگی که متخصص شادی های کوچک هست به مناسبت شروع مدارس تصمیم گرفته قدم کوچکی در جهت رنگی سازی مدارس برداره، قدم های کوچکی که میتونه شادی های کوچک بوجود بیاره تا حال و هوای کلاس ها و مدرسه ها  بهتر بشه. این حال و هوای خوب انگیزه و حس بهتری به معلم ها و دانش آموزها هم میده :)

اما برای به انجام رسوندن این پروژه رنگی سازی مدرسه ها به کمک همه آدم های رنگی نیاز هست. پس این مطلب رو به دست دانش آموزها یا مسئولین مدارس برسونید، اینجوری با کمک همدیگه پروژه خوشحالسازی رو در مدارس بیشتری برگزار میکنیم :)

برگه های مختلفی بر اساس نیازهای مدرسه ای به سبک رنگی رنگی طراحی شده و به رایگان و با کیفیت بالا در اختیار همه قرار گرفته، این برگه ها رو میشه پرینت گرفت و در بخش های مختلف کلاس و مدرسه استفاده کرد. هدف از طراحی اون ها هم فقط و فقط شادتر کردن فضای مدرسه هاست.

star1

در همه مدرسه ها اتاق های مختلفی برای مسئولین وجود دارن، این کاغذها مربوط به بخش های مدیریت، معاونت، استراحت معلمان و اتاق مشاوره هست. (روی عکس ها کلیک کنید تا در اندازه بزرگ ببینید و دانلودشون کنید.)

staff1

staff2

staff3

staff4

star2

آزمایشگاه، نمازخانه، کتابخانه، سایت کامپیوتر، اتاق بهداشت، سالن اجتماعات و بوفه از بخش های دیگه مدرسه هستند که با این کاغذهای رنگی میتونید اسم بخش ها رو بالای اون ها مشخص کنید. دو نوع کاغذ مختلف هم برای مشخص کردن شماره کلاس ها وجود داره (روی عکس ها کلیک کنید تا در اندازه بزرگ ببینید و دانلودشون کنید.)

room1

room2

room3

room4

room6

room7

class2

class1

star1

فعالیت های فرهنگی و خارج از درس های مدرسه معمولا کمک میکنه تا دانش آموزها به فضای مدرسه علاقه بیشتری پیدا کنند و به علاوه برایحضور فعال در جامعه حاضر بشن، در مدرسه ها بردهایی وجود دارن که روی اون ها مطالب مختلفی قرار میگیرن، گاهی وقت ها هم دیوارهایی در راهروها یا کلاس ها به این کار اختصاص پیدا میکنند،  بعضی از این مطالب حدیث هفته، سخن هفته و شعر هفته هستند. اگر بردهای مدرسه شما این بخش ها رو ندارن، میتونید به مسئولین پیشنهاد بدین و برای اون بخش ها هم از این کاغذها استفاده کنید. (روی عکس ها کلیک کنید تا در اندازه بزرگ ببینید و دانلودشون کنید.)

quote1

quote2

quote3

star3

اطلاعیه های مختلفی هستند که در طول سال تحصیلی در بخش های کلاس و مدرسه به چشم میخورن، این برگه های اطلاعیه رو در چهار موضوع اصلی اطلاعیه، برندگان، نمرات و قوانین کلاس طراحی شدن (روی عکس ها کلیک کنید تا در اندازه بزرگ ببینید و دانلودشون کنید.)

board4board1

board2board3

star3

برنامه کلاسی هم که یکی از کاغذهای همیشگی روی دیوار کلاس هاست.

class3

star2

شاید خیلی وقت ها پیش اومده باشه که امتحان داشتید اما صدای بچه هایی که در راهرو در حال رفت آمد بودن تمرکزتون رو بهم زده باشه، یه کاغذ خیلی کاربردی دقیقا برای همین مواقع طراحی شده تا از بقیه دانش آموزها خیلی محترمانه خواهش میکنه تا سکوت رو رعایت کنند :)

please2

star1

در آخر هم یه برگه رنگی که از همه میخواد تا با لبخند وارد بشن. این کاغذ میتونه روی در ورودی کلاس، مدرسه، نمازخانه و .. نصب بشه :)

please1

 

پ.ن:مطالب این پست مستقیما از سایت رنگی رنگی پست شده برای دانلود و چاپ عکس های درج شده روی عکس ها کلیک کرده و وارد سایت اصلی رنگی رنگی شوید 😊 rangirangi.com

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۸ ، ۱۹:۳۷
طاهره عباسی

 

 

به نظر می‌رسد که ناراحت و غمگین بودن برای بسیاری از ما، پذیرفته‌تر و قابل‌درک‌تر از شاد و شادمان بودن است.

در حدی که اگر کسی را در تاکسی یا اتوبوس ببینیم که ساکت ایستاده و غمگینانه در خود فرو رفته، او را درک می‌کنیم؛ اما اگر فردی دائماً لبخند روی لبش باشد یا قهقهه بزند، او را دیوانه می‌پنداریم.

آیا تا به حال شده کسی را که با صدای بلند در یک محیط باز گریه می‌کند، دیوانه فرض کنید؟

همین مثال‌های ساده – که همه‌ی ما کمابیش در زندگی روزمره‌ی خود تجربه کرده‌ایم – نشان می‌دهد که به باور بسیاری از مردم، مسیر زندگی شاد، آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد، راحت نیست و بسیاری از ما پذیرفته‌ایم که کمتر کسی می‌تواند زندگی کاملاً شاد و شادمانه را تجربه کند.

در کنار همه‌ی این دشواری‌ها، حتی اگر تلاش کنیم و شادی را تجربه کنیم، جامعه با یادآوری این‌که «بعد از هر خنده، گریه‌ای هم در کار است»، مجوز شادمانی عمیق را از ما می‌گیرد و ترسی موهوم از آینده‌ای نامشخص را در وجودمان تزریق می‌کند.

روش‌های غیردلچسب برای تجربه‌ی شادی در زندگی

مسئله‌ی زندگی شاد و شاد زندگی کردن با چالش‌ها و پیچیدگی‌های دیگری هم روبروست. از جمله این‌که بسیاری از ما از دوران کودکی تا بزرگسالی، می‌آموزیم که از روش‌های غیرسازنده برای خوشحال شدن و تجربه شادمانی استفاده کنیم:

شاید شما هم یکی از کسانی باشید که در دوران کودکی، برای تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها از والدین خود شنیده‌اید: «باز هم راضی و خوشحال باش که افراد بسیاری، با سختی‌ها و دشواری‌هایی بسیار بیشتر از ما در حال زندگی هستند.»

اگر هم در خردسالی چنین تجربه‌ای نداشته‌اید، حتماً در بزرگسالی صدا و سیما چنین تجربه‌ای را برای شما رقم زده است. تکنیکی به این صورت که «با دیدن مشکلات سایر کشورها، از بی‌مشکلی و کم‌مشکلی خودمان احساس شادمانی کنیم.»

به عنوان یک مثال از این تکنیک موثر، می‌توان به این نکته اشاره کرد که یک روش شناخته‌شده برای تحمل بهتر هوای آلوده‌‌ی تهران، دیدن تصاویر هوای آلوده‌ی پکن است.

استفاده از ابزار مقایسه با دیگران به عنوان موتور ایجاد شادمانی، صرفاً یکی از ابزارهایی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها، ترویج و تشویق می‌شود. ابزارهای دیگری هم وجود دارد که همگی با آن‌ها آشنا هستیم:

بسیاری از فیلسوفان، متفکران و ادیبان، از اپیکور گرفته تا خیام، برای برانگیختن حس شادمانی در ما، مرگ را به یادمان انداخته‌اند و گفته‌اند: چون روزگاری دیگر روی این زمین نخواهی بود، اکنون باید قدرِ حضور را بدانی و خوشحالی کنی:

خیام اگر ز باده مستی خوش باش

با ماه رخی اگر نشستی خوش باش

چون عاقبت هستی ما نیستی است

انگار که نیستی چو هستی خوش باش

در واقع، ساز و کاری که خیام برای برانگیختن شادمانی به‌کار می‌برده، این بوده که به ما – و خودش – یادآوری کند که قرار است در نهایت از بین برویم و خاکِ گِلِ کوزه‌گران بشویم و دستی که بر گردن دوست داریم، به دسته‌ی کوزه تبدیل شود.

این روش‌ها را نمی‌شود نکوهش کرد؛ اما به نظر می‌رسد که برای خوش بودن در زندگی، بتوان راه‌ها و روش‌های بهتر و سازنده‌تری هم انتخاب کرد.

اهمیت شادی | آیا واقعاً داشتن زندگی شاد مهم است؟

آیا واقعاً باید دنبال راه های رسیدن به شادی باشیم؟ آیا شادی و خوشحالی و لبخند بر لب داشتن، آن‌قدر مهم است که یکی از مباحث کلیدی توسعه فردی را به خود اختصاص دهد؟ آیا تلاش برای داشتن زندگی شاد یک اقدام خودخواهانه نیست؟

شاید این سوال‌ها به نظر ساده بیایند. اما در فرهنگ‌هایی مثل فرهنگ ما که تشویق به شادی و خوشحالی کمتر است و افراد خوشحال را با صفت‌هایی مانند «بی‌خیال» و «الکی‌خوش» و «خجسته» توصیف می‌کنند، پاسخ این سوال‌ها مهم می‌شود.

لیوبومیرسکی و شلدون در مقاله خود با موضوع شادمانی، مقدمه‌ای دارند که می‌تواند پاسخی به این سوال‌ها تلقی شود. آن‌ها با اشاره به تحقیقات متعدد انجام شده در این زمینه، اشاره می‌کنند که تلاش برای داشتن زندگی شاد دستاوردهایی فراتر از خوشی و لبخند زدن دارد و می‌تواند روی جنبه‌های مختلف زندگی فرد تأثیر بگذارد.

از جمله این‌که شاد بودن و شاد زندگی کردن ما باعث می‌شود که:

  • سلامت ما (به معنای گسترده‌ی آن) افزایش پیدا کند.
  • سیستم ایمنی ما تقویت شود.
  • احتمال موفقیت‌مان در زندگی مشترک افزایش یافته و احتمال طلاق در زندگی‌مان کاهش پیدا کند.
  • دوستان بیشتری داشته باشیم و حمایت اجتماعی بیشتری دریافت کنیم.
  • بهره وری ما افزایش پیدا کند.
  • خلاقیت بیشتری داشته باشیم.
  • کیفیت کار کردن و به تبع آن، درآمدمان افزایش پیدا کند.
  • کنترل بیشتری بر خود داشته باشیم و قدرت اراده و توانایی‌مان در مدیریت احساس افزایش پیدا کند.

به سادگی می‌توانید درک کنید که این ویژگی‌ها، صرفاً دستاوردهایی فردی نیستند و اطرافیان شما هم از آن‌ها سود می‌برند. بنابراین لازم است به خودتان یادآوری کنید که زندگی شاد من به شادمانی و رضایت اطرافیانم هم کمک می‌کند و به همین علت، لازم است برای «شاد زندگی کردن» وقت بیشتری بگذارم

پ.ن: منبع motmaen.org

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۸ ، ۱۹:۲۶
طاهره عباسی